KLACHTENREGLEMENT INCIDENT MANAGEMENT VRACHTAUTO'S 2023
Artikel 1 Klachten
- Bij de -door het bestuur van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s ingestelde- Commissie van Toezicht kan geklaagd worden door personen, bedrijven of instellingen die direct of indirect betrokken zijn bij incident management van vrachtauto’s als bedoeld in de Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat (Stcrt. 1999, 89, p.6 en zoals nadien gewijzigd of aangevuld).
Klachten jegens ambtenaren (in dienst van bestuursorganen) die betrokken zijn bij IM worden niet door de Commissie van Toezicht in behandeling genomen.
Dergelijke klachten worden via de klachtenprocedure van het betreffende bestuursorgaan (conform Hoofdstuk 9 van de Algemene Wet Bestuursrecht) afgehandeld.
Klachten jegens bergers en CMV en de contractuele verplichtingen van deze partijen aangaan, worden niet door de Commissie van Toezicht in behandeling genomen. Dergelijke klachten worden ter behandeling aangereikt aan de contractmanager van het desbetreffende contract.
- Een klacht dient te gaan over een gedraging en/of handelwijze jegens de klager -bij de afhandeling van een incident dat niet meer dan één jaar vóór de datum van de klacht plaatsvond- van personen werkzaam bij of van bedrijven of instellingen direct of indirect betrokken bij incident management van vrachtauto’s. Klachten betreffende de factuur dienen uiterlijk binnen drie maanden na ontvangst van de factuur te worden ingediend.
- Een klacht dient per brief of email, in het Nederlands gesteld, ingediend te worden bij Commissie van Toezicht (Postbus 2232, 3500 GE, Utrecht of im-klachten@rws.nl) en bevat naam en het adres van de klager alsmede een omschrijving van de toedracht van het betreffende incident en van de klacht.
Artikel 2 Niet-ontvankelijkheid klager
- Een klager is niet ontvankelijk indien:
a. niet voldaan is aan de eisen vermeld in artikel 1;
b. de klacht elders al in behandeling is genomen;
c. de klacht (mede) onderwerp is van een rechterlijke procedure.
Artikel 3 Termijnen
- De Commissie van Toezicht stuurt uiterlijk twee kalenderweken na ontvangst van een klacht een ontvangstbevestiging aan de klager met al dan niet een verzoek om nadere informatie.
- Indien de Commissie van Toezicht oordeelt dat de klager niet ontvankelijk is, deelt zij dat gemotiveerd mede aan de klager, uiterlijk twee weken na datum behandeling klacht.
- Behoudens bijzondere omstandigheden brengt de Commissie van Toezicht haar oordeel over de gegrondheid van een klacht uiterlijk twee weken na de datum behandeling van de klacht ter kennis aan degene over wiens gedraging geklaagd is en aan de klager.
- De Commissie behandelt de ontvangen klachten drie keer per jaar in de Commissievergadering vermits volledige informatie omtrent de klachten ter hand zijn gesteld. Indien onvoldoende informatie omtrent de klachten voorhanden is zal behandeling in een opvolgende Commissievergadering plaatsvinden.
Artikel 4. Onderzoek
- De Commissie van Toezicht kan degene over wiens gedraging geklaagd is, vragen om een reactie en van klager en derden informatie inwinnen.
- De Commissie van Toezicht kan de klager, degene over wiens gedraging geklaagd is, alsmede anderen die willen verklaren over de inhoud van de klacht, horen.
Zij kunnen zich ieder daarbij door één persoon laten bijstaan.
Van het op de hoorzitting verhandelde wordt een zakelijk verslag gemaakt.
Artikel 5. Beoordeling
- De Commissie van Toezicht toetst de gedraging waarover geklaagd is aan de eisen gesteld in het kader van incident management vrachtauto’s.
- Indien de klacht ongegrond dan wel gegrond is, bericht de Commissie van Toezicht dit gemotiveerd schriftelijk aan degene over wiens gedraging geklaagd is; de klager ontvangt hiervan een afschrift.
- De Commissie van Toezicht kan, indien zij de klacht gegrond oordeelt, degene over wiens gedraging geklaagd is aanbevelen diens handelwijze aan te passen en/of hem een waarschuwing geven, casu quo de opdrachtgever van degene over wiens gedraging geklaagd is, aanbevelen jegens hem passende maatregelen te nemen.
Artikel 6. Rapportage
- De Commissie van Toezicht brengt uiterlijk 1 maart van het volgende jaar een overzicht ter kennis aan de Stichting Incident Management Vrachtauto’s.
Dit overzicht behelst de aard van de in het voorgaande jaar ontvangen en behandelde klachten, de fase van behandeling per ultimo van het voorgaande jaar en de beslissingen die op de klachten zijn genomen.
Artikel 7. Beroep
- Bij de door het bestuur van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s ingestelde Commissie van Beroep kan tegen het gegrond of ongegrond oordelen van een klacht, beroep ingesteld worden door de klager en door degene over wiens gedraging geklaagd is.
Het beroep met beroepsgronden dient binnen zes weken na kennisgeving van de betreffende beslissing schriftelijk ingediend te worden.
- De Commissie van Beroep beoordeelt of de Commissie van Toezicht, gegeven de beroepsgronden en het dossier van de Commissie van Toezicht, redelijkerwijs tot de beslissing waarvan beroep heeft kunnen komen.
De Commissie van Beroep bevestigt vervolgens de beslissing waartegen beroep is ingesteld of voorziet zelf in de zaak en doet hiervan mededeling aan de degene die het beroep heeft ingesteld of aan de Commissie van Toezicht.
- Het bepaalde in de artikelen 3, 5.3 en 6 is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Geheimhouding
- De leden van de Commissie van Toezicht en van de Commissie van Beroep zijn gehouden tot geheimhouding van hetgeen zij bij de uitvoering van hun taak kennis nemen, behoudens indien en voor zover zij door degenen die het betreft, uitdrukkelijk ontslagen zijn van deze verplichting.
- De geheimhouding rust ook niet op gegevens die ten behoeve van statistische informatie worden gebruikt en die niet herleidbaar zijn tot een individuele klacht.
Artikel 9. Slotbepaling
- Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na de dag dat het op de website van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s is gepubliceerd.
Vastgesteld op 17 oktober 2023
door de voorzitter bestuur Stichting Incident Management Vrachtauto’s,
mr. drs. E. Slump