Een vrachtautoincident vormt een risico voor de veiligheid en de verkeersdoorstroming. Het Centraal Meldpunt Vrachtautoberging (CMV) zorgt daarom in opdracht van Stichting Incident Management Vrachtauto’s (STIMVA) dat het voertuig snel, deskundig en veilig wordt weggesleept. Hiervoor werkt het CMV samen met gecertificeerde bergers. Op deze pagina staat alle informatie over met welke bergers wij samenwerken en welke eisen wij aan onze bergers stellen.
Er is verschillende wetgeving van belang bij het bergen van vrachtauto’s.
Naar geldende wetgeving
Van deze documenten moet u het origineel in het voertuig hebben liggen.
Naar verplichte documentatie
Als berger zijn er diverse instanties die u kunt raadplegen.
Naar belangrijke adressen
Als CMV-berger zorgt u dat gestrande vrachtauto’s snel en veilig worden weggesleept. Rijkswaterstaat besteedt dit werk aan via TenderNed. Het is niet mogelijk om buiten deze aanbestedingen als CMV-berger toe te treden. Er worden binnen aanbestedingen eisen gesteld aan uw vestiging(en), personeel en materieel.
Over het keuringsproces
Over het certificeringsproces
Nee, een OTCO bevat veel meer informatie dan alleen de last die een as maximaal mag hebben.
Nee, u mag de vrachtauto wegslepen mits u maximaal 15 km/uur rijdt. Daarnaast moet u de rijdende combinatie beveiligen. Dit doet u door een voertuig met zwaailichten achter u aan te laten rijden, zoals beschreven in de Regeling Optische en geluidssignalen. Ook moet u de regionale verkeerscentrale van Rijkswaterstaat direct op de hoogte brengen van dit vervoer.
Bekijk dit in de loadindex banden.
Bekijk dit in de snelheidsindex banden.
Nee, dit kan alleen tijdens aanbestedingen die Rijkswaterstaat via TenderNed houdt.
Er wordt geen marge aangehouden.
Nee, de vrijstelling mag alleen worden gebruikt op het moment dat aan alle voorwaarden van de vrijstelling is voldaan.
Nee, dat mag niet. Dit kan alleen in combinatie met een vrijstelling en dan uiteraard binnen de voorwaarden van die vrijstelling.
Het spijt ons dat we u niet verder konden helpen. Heeft u nog steeds vragen of klachten? Neem dan eerst contact op met de berger die uw incident afhandelde. Levert dit niet het gewenste antwoord op? Dan kunt u een klacht indienen. Bekijk het klachtenreglement voor meer informatie over klachtenafhandeling.
Via het onderstaande formulier dient u een formule klacht in bij STIMVA. Wij verzenden u zo snel mogelijk een ontvangstbevestiging, maar in elk geval binnen 2 weken na verzending van uw klacht. Het zou kunnen dat we u dan om meer informatie vragen. Wij gebruiken uw persoonsgegevens alleen om uw klacht te behandelen. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan hiervoor nodig is. Bekijk ook het privacystatement voor meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens.
Let op: de Commissie van Toezicht komt slechts een aantal keer per jaar bijeen. Wanneer uw klacht aan deze commissie wordt voorgelegd, kan het langere tijd duren vooraleer uw klacht in behandeling wordt genomen en een uitspraak is gedaan.
Klachtenformulier voor bergers
Over ons Voor bergers Thema's Op de hoogte Documenten Contact
STIMVA Papendorpseweg 101, Utrecht Tel: 088-797 3650 Of e-mail ons
Disclaimer: De informatie op deze website wordt met grote zorg samengesteld en gepresenteerd. Toch kan het voorkomen dat er iets niet klopt. We kunnen de informatie dan direct wijzigen, zonder dit eerst aan te kondigen. STIMVA is bovendien niet aansprakelijk voor elke vorm van schade die ontstaat door deze website te bezoeken.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.