Wij doen ons best u zo goed mogelijk te helpen wanneer u betrokken bent bij een vrachtautoincident. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over onze dienstverlening of die van onze partners. Heeft u een vraag of klacht over de berging? Neem dan eerst altijd contact op met de berger die uw incident afhandelde.
Heeft u een klacht over de factuur? Soms kan een van de antwoorden op de meest gestelde vragen u al verder helpen. Bent u berger? Misschien vindt u dan op de pagina met uitleg over de werkwijze of op de pagina met bergingsinformatie het antwoord op uw vraag.
Eurocross Assistance neemt vanaf het Centraal Meldpunt voor Vrachtautoberging (CMV) alle meldingen aan voor vrachtautoincidenten op ons hoofdwegennetwerk. Zij doen dit volgens de regels die wegbeheerder Rijkswaterstaat opstelde. Dit officiële overheidsbeleid is erop gericht om gestrande voertuigen zo snel mogelijk te verplaatsen naar een veilige locatie. Om dit voor elkaar te krijgen, zet Eurocross Assistance een gecontracteerd bergingsbedrijf in. Als het nodig is, schakelen zij ook een IMV3-deskundige in. Dit zijn experts op het gebied van schade aan het voertuig, de lading en/of het milieu.
Eurocross Assistance is een alarmcentrale, die in opdracht van STIMVA werkt. De 300 medewerkers verlenen 24/7 hulp wanneer u een vrachtautoincident heeft en staan in nauw contact met hulpdiensten zoals 112.
Het is de wettelijke verantwoordelijkheid van de wegbeheerder om de weg na een incident snel weer beschikbaar en veilig te maken. Om hier zeker van te zijn, wordt de eerste bergingsinzet daardoor vrijwel altijd door een gecontracteerde zware berger uitgevoerd, die wordt ingeschakeld via het Centraal Meldpunt voor Vrachtautoberging (CMV). De weginspecteur en de politie zijn volgens de regelgeving bevoegd om de (pech)berging op te starten. De kosten hiervoor komen ten laste van de eigenaar/houder van het voertuig.
Ook wanneer u zelf al een andere hulpdienst inschakelde kan de weginspecteur of politie besluiten om op grond van veiligheid en doorstroming een eerste berging via het CMV op te starten. Het CMV schakelt gecertificeerde en gecontracteerde bergers in. Na deze eerste berging kan uw eigen hulpdienst verdere hulp verlenen, bijvoorbeeld bij het herstel of de afsleep.
Rijkswaterstaat heeft contracten gesloten met verschillende bergingsbedrijven. Niet ieder bergingsbedrijf hanteert dezelfde tarieven, maar er zijn wel (prijs)afspraken gemaakt. Ook kan de hoogte van de factuur per geval verschillen. Dit wordt met name veroorzaakt door de aard, de duur en het tijdstip van de inzet.
Voordat u uw factuur ontvangt, controleert het Centraal Meldpunt voor Vrachtautoberging (CMV) altijd of de facturen voldoen aan de gemaakte prijsafspraken. Ook checkt het CMV of de inzet en duur van de inzet van bergingsmateriaal en middelen kloppen met de contractuele afspraken die zijn gemaakt.
Een IMV3-deskundige komt wanneer dat nodig is ter plaatse om schade aan het voertuig, de lading en/of het milieu vast te stellen. De kosten hiervoor worden aan u doorberekend. De IMV3- deskundige is gemachtigd namens het Verbond van Verzekeraars en wordt erkend door de brancheverenigingen. Bent u voor IMV3-advies verzekerd? Dan kunt u de factuur doorsturen naar uw verzekeraar.
Sti is de uitvoerende partij voor het uitvoeren van de IMV3-dienstverlening. Sti heeft afspraken gemaakt met Eurocross over de wijze van facturatie.
De IMV3-deskundigen komen wanneer dat nodig is ter plaatse om schade aan het voertuig, de lading en/of het milieu vast te stellen. Zij wegen het maatschappelijk belang van een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer af tegen uw persoonlijke belang om schade en kosten te beperken. Op basis daarvan adviseren de deskundigen hulpverleners en wegbeheerders over de juiste werkwijze bij de berging van vrachtauto’s. De kosten voor de inzet van een IMV3-deskundige zijn voor u. Bent u voor IMV3-advies verzekerd? Dan kunt u de factuur doorsturen naar uw verzekeraar.
U bent nooit degene die opdracht geeft voor het inschakelen van een deskundige. Er is wettelijk geregeld dat Rijkswaterstaat bepaalt of er een IMV3-deskunidge moet worden ingezet. Dat is in elk geval in deze situaties:
het Centraal Meldpunt voor Vrachtautoberging (CMV) oordeelt dat er sprake is van een complexe situatie.
Misschien heeft u de informatiebrief gemist. Wanneer u betrokken bent bij een vrachtautoincident, stuurt de weginspecteur of de berger altijd een informatiebrief in de taal van uw land. Er zijn 2 brieven. De eerste geeft uitleg over de standaard afhandeling van een incident. Wanneer er sprake is van een uitgestelde berging, ontvangt u een tweede brief. Deze bevat uitleg over versnelde berging en een advies over een eventuele schadeclaim. Heeft u de brieven onverhoopt niet overhandigd gekregen; bekijk de brieven dan hier.
De IMV3-rapporten worden in het Nederlands of Engels opgesteld. De Nederlandse en Vlaamse voertuigeigenaren ontvangen een Nederlands exemplaar, andere buitenlandse voertuigeigenaren ontvangen een Engelstalig rapport.
Verzekeraars zijn wel van deze regelingen op de hoogte. STIMVA is een samenwerkingsverband met onder meer het Verbond van Verzekeraars. Daarnaast zijn de grote vrachtauto- en transportverzekeraars actief bij onze stichting betrokken.
De schuldvraag speelt geen rol bij het inzetten van een berger of een IMV3-deskundige. Afgesproken is dat de kosten worden gedeeld onder de betrokken partijen.
Het Centraal Meldpunt voor Vrachtautoberging (CMV) komt in actie bij incidenten met voertuigen die in beladen toestand zwaarder zijn dan 3500 kg. Als uw voertuig lichter is, dan is er sprake van een zogenaamde lichte berging. In dat geval komt het Landelijk Centraal meldpunt (LCM) in actie.
Als u uw voertuig niet ophaalt, kan dit leiden tot hogere kosten. Denk aan stallingskosten en waardebepalingskosten. Weigert u te betalen, dan kan uw voertuig verkocht of vernietigd worden. Eventuele opbrengsten hiervan worden verrekend met uw openstaande kosten.
Het spijt ons dat we u niet verder konden helpen. Heeft u nog steeds vragen of klachten? Neem dan eerst contact op met de berger die uw incident afhandelde. Levert dit niet het gewenste antwoord op? Dan kunt u een klacht indienen. Bekijk het klachtenreglement voor meer informatie over klachtenafhandeling.
Via het onderstaande formulier dient u een formule klacht in bij STIMVA. Wij verzenden u zo snel mogelijk een ontvangstbevestiging, maar in elk geval binnen 2 weken na verzending van uw klacht. Het zou kunnen dat we u dan om meer informatie vragen. Wij gebruiken uw persoonsgegevens alleen om uw klacht te behandelen. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan hiervoor nodig is. Bekijk ook het privacystatement voor meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens.
Let op: de Commissie van Toezicht komt slechts een aantal keer per jaar bijeen. Wanneer uw klacht aan deze commissie wordt voorgelegd, kan het langere tijd duren vooraleer uw klacht in behandeling wordt genomen en een uitspraak is gedaan.
Klachtenformulier
Over ons Voor bergers Thema's Op de hoogte Documenten Contact
STIMVA Papendorpseweg 101, Utrecht Tel: 088-797 3650 Of e-mail ons
Disclaimer: De informatie op deze website wordt met grote zorg samengesteld en gepresenteerd. Toch kan het voorkomen dat er iets niet klopt. We kunnen de informatie dan direct wijzigen, zonder dit eerst aan te kondigen. STIMVA is bovendien niet aansprakelijk voor elke vorm van schade die ontstaat door deze website te bezoeken.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.